ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ

Το Ιnternet of Things δεν είναι απλά μια τεχνολογική εξέλιξη. Είναι μια νέα φιλοσοφία που αλλάζει εκ βάθρων την οικονομία, την κοινωνία, την επιχειρηματικότητα, τον τρόπο με τον οποίο βιώνει ο άνθρωπος την καθημερινότητά του. Αυτό ήταν το κεντρικό μήνυμα του 2ου Συνεδρίου Τεχνολογίας που διοργάνωσε η «Ναυτεμπορική», με θέμα «Internet of Things - Evolution in Action», με εκλεκτούς ομιλητές από το χώρο της τεχνολογίας και των επιχειρήσεων.

Όπως τονίστηκε στο α΄ μέρος της πρώτης ενότητας «Enterprise monetization strategies & Consumer experiences», τo ταξίδι στον κόσμο του ΙοΤ έχει ξεκινήσει και σίγουρα έχουμε να δούμε πολλά στην εξέλιξή του. Από τις έξυπνες πόλεις, την τεχνολογία Narrowband IoT, τη στρατηγική στο νευραλγικό τομέα της ασφάλειας στο περιβάλλον ΙοΤ, την υιοθέτησή λύσεων ΙοΤ από τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, έως τη βέλτιστη διαχείριση φυσικών πόρων στη γεωργία, τις συνέργειες μεταξύ των έξυπνων πόλεων και των έξυπνων εμπορικών λιμένων με τη βοήθεια του ΙοΤ, τις λύσεις αυτοματοποίησης της βιομηχανικής παραγωγής, η γκάμα των εφαρμογών ΙοΤ είναι τεράστια.

Στο πλαίσιο της υλοποίησης αυτών των εφαρμογών δημιουργείται ένα νέο κύμα ψηφιακού μετασχηματισμού των οικονομιών αλλά και των κοινωνιών μέσα από την ενοποίηση του OT (Operational Technology) και του IT (Information Technology), αλλά και μέσω της ενίσχυσης των mobile και digital χαρακτηριστικών των χρηστών, εργαζομένων και πολιτών. Όπως τονίστηκε στο β΄μέρος της ενότητας «Enterprise monetization strategies & Consumer experiences», το ΙοΤ σηματοδοτεί την τέταρτη βιομηχανική επανάσταση, δίνοντας στις επιχειρήσεις τη διορατικότητα που δεν είχαν μέχρι τώρα, προκειμένου να πετύχουν έναν πιο βαθύ (ψηφιακό) μετασχηματισμό σε σύγκριση με τις προηγούμενες βιομηχανικές επαναστάσεις. Η αγορά ΙοΤ στην Ευρώπη των «28» μέχρι το 2025 υπολογίζεται να φτάσει γύρω στο 1 τρισ. ευρώ και είναι πολλές οι επιχειρήσεις από αρκετούς τομείς της οικονομίας που θα καταφέρουν να αποκομίσουν τα οφέλη που προβλέπεται ότι θα δημιουργήσει η συγκεκριμένη τεχνολογία. Κρίσιμο σημείο όμως παραμένουν από τη μια πλευρά η διασυνδεσιμότητα των ετερογενών συστημάτων, η κυβερνοασφάλεια και πάνω απ’ όλα η προστασία των προσωπικών δεδομένων και η ιδιωτική ζωή των χρηστών. Το ΙοΤ ήρθε για να μεταμορφώσει την ίδια τη ζωή και γι’ αυτό απαιτείται μεγάλη προσοχή στο θέμα της ασφάλειας, μια και οποιαδήποτε αβλεψία μπορεί να είναι τραγική.

Ο αντίχτυπος της ευρείας εξάπλωσής του προβλέπεται ότι θα είναι μεγαλύτερος από εκείνον που είχε η εμφάνιση του Ίντερνετ πριν από χρόνια. Όμως, η εξέλιξη αυτή απαιτεί χρόνο, υπομονή και προσπάθεια. Αναφορικά με το πού υπάρχουν οι ευκαιρίες για τις επιχειρήσεις η απάντηση είναι πως η επίτευξη κέρδους απαιτεί στόχευση σε συγκεκριμένους τομείς. Το βιομηχανικό ΙοΤ θα πρωταγωνιστήσει στη νέα εποχή, όμως και το ΙοΤ των καταναλωτών εμφανίζει σημαντικές ευκαιρίες. Παράλληλα για πρώτη φορά δίνεται η δυνατότητα για δημιουργία μηχανών που όχι μόνο θα μπορούν να δημιουργούν οι ίδιες νέες μηχανές, αλλά και να μαθαίνουν, όπως επίσης και να χειρίζονται τη μάθηση αυτή με ένα «μηχανικό» τρόπο «σκέψης» που αποτελεί τον «προθάλαμο» για την πραγματική «ηλεκτρονική ευφυΐα», τόνισαν μεταξύ άλλων οι ομιλητές της ενότητας «Infrastructure & data at scale»

Δύο είναι οι τάσεις στην αγορά του ΙοΤ. Η μία αντιπροσωπεύεται από τους μεγάλους κατασκευαστές υλικών υποδομών που έχουν έτοιμες τις πλατφόρμες για την υποστήριξη εφαρμογών ΙοΤ και η δεύτερη από τις μικρότερες εταιρείες (νεοφυείς και άλλες) που ακολουθούν με την καινοτομία που παράγουν. Στην Ελλάδα, ακόμη λείπει το κατάλληλο οικοσύστημα που θα φέρει πρωτογενές επιχειρηματικό αποτέλεσμα προς αυτή την κατεύθυνση. Στις προοπτικές που υπάρχουν για τη δημιουργία του ελληνικού ΙοΤ οικοσυστήματος με την ανάδειξη νεοφυών επιχειρήσεων εστίασαν οι ομιλητές της ενότητας Greek IoT startup scene. Όπως σημείωσαν ο κλάδος της τεχνολογίας και ειδικά οι νεοφυείς τεχνολογικές επιχειρήσεις εμφανίζουν μια ιδιαιτερότητα όσον αφορά την επιχειρηματική τους ανάπτυξη. Ενώ διαθέτουν μεγάλη γνώση της επιστήμης δεν μπορούν εύκολα να αναπτύξουν το branding και το marketing, έτσι ώστε να φέρουν στην αγορά σαν τελικό προϊόν, αυτό που έχουν δημιουργήσει στον υπολογιστή ή στο εργαστήριο. Σε αυτό το σημείο ο συμβουλευτικός ρόλος των επιχειρηματικών θερμοκοιτίδων καθίσταται κάτι παραπάνω από αναγκαίος και πολύτιμος. Σύμφωνα με τους ομιλητές της ενότητας υπάρχει μεγάλο πεδίο ανάπτυξης για τις εταιρείες του τομέα ΙοΤ στο οικονομικό περιβάλλον της Ευρώπης η οποία διψά στην κυριολεξία για εφαρμογές τέτοιου τύπου προκειμένου, μεταξύ άλλων, να μειώσει κόστη σε παραγωγικές διαδικασίες. Υπάρχουν λοιπόν ευκαιρίες για τις ελληνικές νεοσύστατες εταιρείες που θέλουν να δραστηριοποιηθούν σε αυτή την αγορά μιας και το ΙοΤ εμπλέκει περισσότερους τομείς της οικονομίας και της καθημερινότητας, αλλάζει τα επιχειρηματικά μοντέλα και μπορεί να προσφέρει έδαφος και στις μικρότερες εταιρείες να αναπτυχθούν σε αυτό το περιβάλλον.

ΤΕΤΗ ΗΓΟΥΜΕΝΙΔΗ - ΛΕΤΑ ΚΑΛΑΜΑΡΑ



DIO_2145.jpg

Το πλαίσιο των συζητήσεων που θα επικεντρωθούν στην απάντηση βασικών ερωτημάτων που προκύπτουν από την εξάπλωση της χρήσης του ΙοΤ έδωσε στην εισαγωγική τοποθέτησή του ο γενικός διευθυντής της «Ναυτεμπορικής» Γιάννης Περλεπές. Η συνεχής εξέλιξη, η μετάλλαξη και ο μετασχηματισμός που χαρακτηρίζουν το ΙοΤ αποτελούν και το νομοτελειακό πρόβλημά του -«καθετί που σήμερα θεωρείται η αιχμή της τεχνολογίας, αύριο θα θεωρείται ξεπερασμένο». Κι αυτό το πρόβλημα πρέπει να διαχειριστούν οι επιχειρήσεις που θέλουν να παραμείνουν «συμβατές» με τον κόσμο του ΙοΤ. Ο κύριος Περλεπές συνόψισε επίσης τους βασικούς στόχους του 2ου Συνεδρίου Τεχνολογίας ως εξής: ο προσδιορισμός των προϋποθέσεων με βάση τις οποίες μια επιχείρηση πρέπει να υλοποιήσει αποτελεσματικά τις εφαρμογές του ΙοΤ, οι τρόποι με τους οποίους το IoT μπορεί να δημιουργήσει προστιθέμενη αξία για την επιχείρηση και για τον καταναλωτή, η διερεύνηση του πώς επιδρά το IoT στη βέλτιστη διαχείριση των πόρων μιας επιχείρησης και πώς αυτό μεταφράζεται σε επιχειρηματικό κέρδος, πώς αντιμετωπίζεται το μείζον θέμα της ασφάλειας των δεδομένων μιας επιχείρησης, αλλά και οι τρόποι διαχείρισης μεγάλου όγκου δεδομένων και τέλος πώς μπορούν να επιβιώσουν οι ελληνικές νεοφυείς επιχειρήσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Η ειδική σύμβουλος στο υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών & Ενημέρωσης Βάλια Καϊμάκη κατά τη διάρκεια του χαιρετισμού της στην έναρξη του συνεδρίου τόνισε ότι το νεοσύστατο υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών & Ενημέρωσης αποτελεί μια μεγάλη μεταρρύθμιση και ιδρύθηκε για να απεγκλωβίσει τον κλάδο πληροφορικής και επικοινωνιών από μια επίπλαστη ανάπτυξη που κατέρρευσε με την εμφάνιση και την επιδείνωση της οικονομικής κρίσης και να επιλύσει τα προβλήματα της έλλειψης στρατηγικού σχεδιασμού, της αδυναμίας εφαρμογής ενός ρυθμιστικού πλαισίου και της κατάτμησης/διάσπασης πρωτοβουλιών και αρμοδιοτήτων. Αναφέρθηκε εν συντομία και σε δράσεις σχετικώς με πολιτικές υιοθέτησης της ψηφιακής επανάστασης και εναρμόνισης με τις επιταγές μιας ψηφιακής καθημερινότητας μέσω της βελτίωσης της πρόσβασης σε ψηφιακά προϊόντα και υπηρεσίες, της υλοποίησης του κατάλληλου περιβάλλοντος για τα ψηφιακά δίκτυα και τις υπηρεσίες και της αξιοποίησης της ψηφιοποίησης της οικονομίας και της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης. Το Εθνικό Σχέδιο Ευρυζωνικής Πρόσβασης της Επόμενης Γενιάς αποτελεί τον οδικό χάρτη για την επίτευξη των στόχων του ψηφιακού θεματολογίου για την Ευρώπη 2020, έχει εγκριθεί από τις υπηρεσίες της Ε.Ε. και προβλέπει έργα ύψους άνω των 400 εκατ. ευρώ για την ανάπτυξη ευρυζωνικών υποδομών σε ολόκληρη τη χώρα, ενώ ήδη γίνεται και η επικαιροποίηση των έργων νέας γενιάς με βάση πιο φιλόδοξα σχέδια της Ε.Ε.

Η κυρία Καϊμάκη δεν παρέλειψε να τονίσει τη σημαντικότητα της προστασίας των προσωπικών δεδομένων, ένα πρόβλημα που δυστυχώς αυξάνεται με εκθετικό βαθμό δυσκολίας και που επιτάσσει τη θεσμοθέτηση των πολιτικών ασφαλείας των προσωπικών δεδομένων, καθώς και η θωράκιση των κρίσιμων συστημάτων της δημόσιας διοίκησης. Επ’ αυτού αναφέρθηκε στη νέα συμφωνία-ομπρέλα για την προστασία προσωπικών δεδομένων μεταξύ Ε.Ε. και ΗΠΑ, σύμφωνα με την οποία ο πολίτης (οποιαδήποτε χώρας των ΗΠΑ ή της Ε.Ε.) θα μπορεί να προσφύγει στις Αρχές της χώρας στην επικράτεια της οποίας υπέστη βλάβη και να ζητήσει επανόρθωση, και στον Νέο Ευρωπαϊκό Κανονισμό Γενικής Προστασίας Δεδομένων που θα τεθεί σε εφαρμογή από το 2018, ενώ μέχρι στιγμής έρευνες καταδεικνύουν ότι οι εταιρείες ούτε κατανοούν τη σημαντικότητά του ούτε είναι έτοιμες να εφαρμόσουν τις διατάξεις του.

Το υψηλού επιπέδου ανθρώπινο δυναμικό και οι εταιρείες που παράγουν καινοτομία σε παγκόσμιο επίπεδο μπορούν να αποτελέσουν τα εχέγγυα για την επίτευξη του στόχου «πρώτοι στην τεχνολογία στην Ευρώπη» ήταν το ελπιδοφόρο μήνυμα στον χαιρετισμό της Α’ εκτελεστικής αντιπροέδρου του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Πληροφορικής και Επικοινωνιών Ελλάδος (ΣΕΠΕ) Γιώτας Παπαρίδου. Ενώ είναι αξιοσημείωτο το γεγονός ότι η χώρα μας παραμένει ουραγός στην εκμετάλλευση της τεχνολογίας μετά από μια περίοδο οκταετούς κρίσης, στην αποσόβηση της οποίας θα μπορούσε να συμβάλει η ανάπτυξη ενός παραγωγικού μοντέλου που θα μπορούσε να στηριχθεί στις νέες τεχνολογίες. Στο Silicon Valley θεωρούν τη χώρα μας στο brain ware μεταξύ των 5 καλύτερων του κόσμου και το 2ο Συνέδριο Τεχνολογίας της «Ναυτεμπορικής» δίνει την ευκαιρία να συζητηθούν οι τάσεις, οι ευκαιρίες και το ρίσκο όλων των εξελίξεων κάτω από την «ομπρέλα» του ΙοΤ.

Σύμφωνα με την κυρία Παπαρίδου, το ΙοΤ είναι ίσως ο πιο νευραλγικός τομέας της τεχνολογίας που εξελίσσεται σε Ιnternet οf Εverything με τις διασυνδεδεμένες καταναλωτικές συσκευές να έχουν ξεπεράσει την εγκατεστημένη βάση των έξυπνων τηλεφώνων και των tablets μαζί μέχρι το 2020, ενώ οι αυτοματισμοί και τα συστήματα ελέγχου για το σπίτι θα αντιπροσωπεύουν το 35% της εγκατεστημένης βάσης. Οι βασικότεροι τομείς εφαρμογών αυτού του τύπου των τεχνολογιών είναι το λιανικό εμπόριο, η υγεία, οι μεταφορές και οι βιομηχανικές κατασκευές. Η ανάδειξη των τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών σε στρατηγικό κλάδο της ελληνικής οικονομίας καθώς και σε εργαλείο ανάπτυξης και εκσυγχρονισμού της κοινωνίας μπορεί να ανατρέψει τα πράγματα και να προσφέρει τα εργαλεία για την παραγωγικότητα, την ανταγωνιστικότητα, την ευελιξία, τη μείωση του κόστους, την ανάπτυξη και την εξέλιξη της οικονομίας και της κοινωνίας μας. Η κυρία Παπαρίδου αναφέρθηκε επίσης στη σύσταση του Υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών & Ενημέρωσης -πάγιο αίτημα του ΣΕΠΕ για το οποίο αγωνίστηκε πάνω από 15 χρόνια-, το οποίο συνδράμει στη στρατηγική επιλογή της ανάδειξης των τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών, με την προϋπόθεση όμως διακομματικής συναίνεσης.

Τέλος, τόνισε ότι ο ΣΕΠΕ επενδύει σε όλα τα επίπεδα για τη συνδιαμόρφωση όρων συνεργασίας και συναντίληψης και αποτελεί αρωγό για την προσφορά των δυνατοτήτων του κλάδου εντός και εκτός συνόρων.

1η Ενότητα:

Enterprise monetization strategies & consumer experiences
Πώς επιδρά το IoT στη βέλτιστη διαχείριση των πόρων μιας επιχείρησης και πώς αυτό μεταφράζεται σε επιχειρηματικό κέρδος. Πώς το ΙοΤ μπορεί να βελτιώσει την καθημερινότητα των ανθρώπων κάνοντάς την πιο λειτουργική, αποδοτική, ασφαλή, διασκεδαστική, ψυχαγωγική και συναρπαστική.

Το πιλοτικό Smart City στη Χαλκίδα και την τεχνολογία Narrowband IoT παρουσίασε ο δρ Κωνσταντίνος Ελευθεριάνος, Business Development Manager από τη Διεύθυνση Marketing Εταιρικών και Επιχειρησιακών Πελατών του ΟΤΕ. Η λύση που αναπτύχθηκε στη Χαλκίδα αφορά την «έξυπνη στάθμευση» και τον «έξυπνο φωτισμό» της πόλης με σημαντικά οφέλη σε εξοικονόμηση πόρων αλλά και ανθρωποώρες εργασίας. Επίσης, ο κύριος Ελευθεριάνος σημείωσε τη μεγάλη σημασία του δικτύου Narrowband IoT, που θεωρείται ως το πλέον κατάλληλο για εφαρμογές τέτοιου τύπου και το οποίο ο όμιλος ΟΤΕ θα είναι πλέον σε θέση να διαθέσει και εμπορικά.

Στη στρατηγική της Cisco στον νευραλγικό τομέα της ασφάλειας στο περιβάλλον ΙοΤ εστίασε ο Νίκος Μουρτζίνος, Business Development Director της Cisco Ελλάδας, Κύπρου και Μάλτας. Ειδικότερα, αναφέρθηκε στην τεράστια ψηφιακή ανατροπή που προκαλεί η 4η Βιομηχανική Επανάσταση και το IoT ως αναπόσπαστο μέρος αυτής της επανάστασης. Με την υιοθέτηση μιας ψηφιακής πραγματικότητας κάθε επιχείρηση, ανεξαρτήτως αντικειμένου δραστηριότητας, μετατρέπεται και σε επιχείρηση τεχνολογίας και με τον όγκο των ψηφιακών απόρρητων δεδομένων που καλείται να διαχειριστεί μετατρέπεται και σε επιχείρηση ασφάλειας. Τόνισε ότι η «ψηφιακή ανατροπή» τροφοδοτεί την ανάπτυξη της οικονομίας των χάκερ και η υφιστάμενη λογική της ασφάλειας αποδεικνύεται «αδύναμη» για τέτοιου είδους επιθέσεις. Η εξέλιξη αυτή οδηγεί τις επιχειρήσεις να εκσυγχρονίσουν τη «λογική» της ψηφιακής ασφάλειάς τους χρησιμοποιώντας data reputation και big data analytics. Ο κύριος Μουρτζίνος υπογράμμισε ότι η Cisco επενδύει αφειδώς στην ανάπτυξη συστημάτων και αρχιτεκτονικής ασφάλειας και μπορεί να παρέχει ολοκληρωμένες και αξιόπιστες λύσεις για όλα τα προαναφερόμενα προβλήματα που αποτελούν σήμερα πραγματικότητα για όλες τις επιχειρήσεις που προσφέρουν και υλοποιούν λύσεις ΙοΤ.

Πώς το ΙοΤ μεταλλάσσει την επιχειρηματικότητα και πώς γίνεται πραγματικότητα το όραμα της Vodafone για διασύνδεση κάθε συσκευής και μετασχηματισμό της καθημερινής ζωής και των επιχειρήσεων ήταν το θέμα της παρουσίασης του Κώστα Θεοδωρόπουλου, διευθύνοντος συμβούλου της Zelitron και διευθυντή Ανάπτυξης Προϊόντων και Καινοτομίας της Vodafone Ελλάδας.

Το ΙοΤ δεν είναι ένα ακόμα gadget, αλλά ένα σημαντικό εργαλείο για τη λειτουργία των επιχειρήσεων και τα βασικά θέματα του δημόσιου διαλόγου είναι: το «πώς» θα υιοθετηθεί η τεχνολογία ΙοΤ και όχι το «εάν» θα υιοθετηθεί, πώς η τεχνολογία θα παράγει επιχειρηματικά αποτελέσματα, πώς από την «προσοχή και τη σύνεση» σε θέματα ασφάλειας θα πάμε στη δράση για την προστασία των δεδομένων και πώς από την επιθυμία μιας απλής βελτιστοποίησης θα οδηγηθούμε στη δέσμευση για ένα νέο τρόπο εργασίας και ζωής.

Ο κύριος Θεοδωρόπουλος έδειξε επίσης case study επιτυχημένης εφαρμογής Narrowband-IoT από τη Vodafone στη Βαλένσια, ενώ αναφερόμενος στον Όμιλο Vodafone είπε ότι στον τομέα του ΙοΤ απασχολεί διεθνώς 1.200 άτομα σε ομάδες εργασίας, καθεμιά από τις οποίες μελετά αντίστοιχα μια κατηγορία της οικονομίας και των επιχειρήσεων.

Ο Karsten Koenigstein, managing director, Smartly Solutions, former responsible for Sales and Business Development, Bosch Software Innovations for all solutions from Connected Vehicle, Connected Energy, Smart Manufacturing and Smart Home, ανέλυσε τον τρόπο με τον οποίο ειδικά οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις θα μπορέσουν να μπουν στην αγορά του ΙοΤ και η λύση είναι η παροχή του λογισμικού ως υπηρεσία. Πρέπει να υπάρξει σαφές όραμα και σαφής στόχος επιστροφής της επένδυσης (ROI) σε λιγότερο από έναν χρόνο, τόνισε ο κύριος Koenigstein, σύμφωνα με τον οποίο ιδιαίτερη ανάπτυξη θα σημειώσει το βιομηχανικό IoT. Στα επόμενα χρόνια οι εταιρείες θα δαπανήσουν παγκοσμίως περί τα 7 τρισ. ευρώ σε έργα και εφαρμογές ΙοΤ για τον συγκεκριμένο κλάδο.

Πάνελ

Συντονίστρια: Λέττα Καλαμαρά, Δημοσιογράφος, Η ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ

Ο Στέλιος Γκούσκος, συνιδρυτής & διευθυντής Επιχειρηματικής Ανάπτυξης, Terracom Πληροφορική ΕΠΕ, αναφέρθηκε στην εφαρμογή QR-Patrol PRO (ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης περιπολιών και φυλάξεων) που αξιοποιεί το ΙοΤ στον τομέα της φυσικής ασφάλειας. Η εφαρμογή που έχει αποσπάσει υψηλή βαθμολογία και χρηματοδότηση από το πρόγραμμα Horizon 2020 της Ε.Ε. προσφέρει παρακολούθηση της θέσης των εργαζομένων σε πραγματικό χρόνο και υιοθετεί τεχνολογίες NFC, bluetooth, beacons (μικροί ασύρματοι πομποί) και wearables (φορητές συσκευές με αισθητήρες).

Για την υποδοχή του πρώτου αυτοκινούμενου αεροπλάνου προετοιμάζεται το αεροδρόμιο της Αθήνας, σύμφωνα με τον Γιώργο Δημητριάδη, διευθυντή Επιχειρηματικής Μονάδας Πληροφοριακών Συστημάτων & Τηλεπικοινωνιών στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών. Όπως είπε, το αεροδρόμιο της πρωτεύουσας έχει σχεδιάσει μια ισχυρή ψηφιακή στρατηγική με πυλώνες την ψηφιοποίηση και την καινοτομία, στοχεύει να αποτελέσει παράδειγμα καλής πρακτικής και ετοιμάζεται να επενδύσει σε επιπλέον λύσεις ΙοΤ από το 2017, μεταξύ των οποίων τα beacons, οι λύσεις διευθέτησης όγκου ροής αεροδρομίου, καθώς και σύστημα ελέγχου αέρα, καιρού και θορύβου σε συνεργασία με νεοφυή καινοτόμο εταιρεία.

Στις περιβαλλοντικές εφαρμογές ΙοΤ στη γεωργία επικεντρώθηκε ο δρ Άγγελος Μπλέτσας, αναπληρωτής καθηγητής στη Σχολή Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών του Πολυτεχνείου Κρήτης, καθώς θεωρεί ότι η γεωργία αποτελεί το καλύτερο πλαίσιο για εφαρμογές ΙοΤ. Το πρόβλημα προς επίλυση είναι η κατανάλωση του 80% του ύδατος στη γεωργία και στόχος η εξοικονόμηση του 30% αυτού του ποσοστού με την ακριβή μέτρηση της υγρασίας στο χώμα. Με δεδομένη την «πείνα» του πλανήτη για νερό, αυτό το ποσοστό εξοικονόμησης θεωρείται πολύ υψηλό και αποκτά τεράστιο οικονομικό και κοινωνικό ενδιαφέρον. Η ομάδα του κυρίου Μπλέτσα στο Πολυτεχνείο Κρήτης προτείνει τη βέλτιστη διαχείριση φυσικών πόρων (μέτρηση υγρασίας για εξοικονόμηση ύδατος και μακροπρόθεσμα μέτρηση χημικών στο έδαφος) με καινοτόμες λύσεις χαμηλού κόστους.

Τη σημασία και τη σημαντικότητα των συνεργειών μέσω ΙοΤ τεχνολογιών και το παράδειγμα διασύνδεσης έξυπνων εμπορικών λιμένων και έξυπνων πόλεων που τα φιλοξενούν παρουσίασε η Νινέτα Πολέμη, αναπληρώτρια καθηγήτρια στο Τμήμα Πληροφορικής του Πανεπιστημίου Πειραιώς. Οι τεχνολογίες ΙοΤ μπορούν να παίξουν ρόλο καταλύτη στην περίπτωση που οι στόχοι λιμένων και πόλεων γίνονται κάποια στιγμή ανταγωνιστικοί όταν η ανάπτυξη του ενός από τους δύο πόλους του διδύμου πόλης-λιμένα είναι μεγαλύτερη του άλλου. Στην Ευρώπη υπάρχουν πλήρως ψηφιοποιημένα λιμάνια, όπως αυτό του Αμβούργου, που λειτουργεί σε πλήρη αρμονία με την πόλη, ενώ σχεδόν όλες οι μεγάλες εταιρείες πληροφορικής έχουν επενδύσει σε προϊόντα και υπηρεσίες ΙοΤ και έχουν εγκαταστήσει με επιτυχία τέτοιες λύσεις. Η κυρία Πολέμη εστίασε στον αυξημένο κίνδυνο προστασίας της πόλης από την ανάπτυξη του λιμένα και στο πώς μπορούν να «χαρτογραφηθούν» κίνδυνοι και απειλές (ανάλυση επικινδυνότητας και ανάλυση προβλέψεων, προσομοίωση περιβάλλοντος λειτουργίας λιμένα και πόλης) προς αμοιβαίο όφελος εμπορικών δραστηριοτήτων και αύξησης του αισθήματος ασφάλειας των πολιτών.

Το Πανεπιστήμιο Πειραιώς και η SingularLogic είναι από κοινού τεχνικοί ανάδοχοι του ευρωπαϊκού έργου MITIGATE, που έχει ως στόχο την ανάπτυξη ενός συστήματος που θα αναλύει όχι μόνον κινδύνους και απειλές, αλλά θα υποδεικνύει και λύσεις για αντιμετώπιση τέτοιων κινδύνων.

Στη συμβολή του ΙοΤ στη βιομηχανία με τον ρόλο game changer στη μεταποίηση αναφέρθηκε ο Γιάννης Σολδάτος, Associate Professor του Athens Information Technology, μεταφέροντας την εμπειρία της δεκαετούς ενασχόλησης της ομάδας του με το ΙοΤ. Ο κύριος Σολδάτος ανέλυσε τη λογική της 4ης Βιομηχανικής Επανάστασης που βασίζεται στα cyber physical systems με την οποία επιτυγχάνεται πλέον έτσι διασύνδεση του συνόλου της βιομηχανικής αλυσίδας, π.χ. από την αρχή που τίθεται η παραγγελία για ένα προϊόν μέχρι τη στιγμή που παραδίδεται στον πελάτη. Επίσης έδωσε έμφαση στη δυνατότητα επεξεργασίας των πληροφοριών που παρέχουν όλες οι συσκευές στην αλυσίδα μεταποίησης με τρόπο ομογενοποιημένο, διαλειτουργικό με τη βοήθεια τεχνολογιών cloud και big data με στόχο τη βελτίωση του χρόνου παράδοσης των προϊόντων και συνεπώς της εξυπηρέτησης των πελατών.

Συζήτηση Πάνελ

VIDEO


Συντονισμός: Λέττα Καλαμαρά, Δημοσιογράφος, Η ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ


Στέλιος Γκούσκος, συνιδρυτής & διευθυντής Επιχειρηματικής Ανάπτυξης, Terracom Πληροφορική ΕΠΕ

Γιώργος Δημητριάδης, διευθυντής Επιχειρηματικής Μονάδας Πληροφοριακών Συστημάτων & Τηλεπικοινωνιών, Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών

Άγγελος Μπλέτσας, αναπληρωτής καθηγητής, Σχολή Ηλεκτρολόγων Μηχανικών & Μηχανικών Υπολογιστών, Πολυτεχνείο Κρήτης

Νινέτα Πολέμη, αναπληρώτρια καθηγήτρια, Τμήμα Πληροφορικής, Πανεπιστήμιο Πειραιώς

Γιάννης Σολδάτος, Associate Professor, Αthens Information Technology

Στον δεύτερο κύκλο της πρώτης ενότητας, ο Francisco Maroto, CEO & Founder, OIES Consulting, προσπάθησε να δώσει μια τεκμηριωμένη απάντηση στο ερώτημα που κυριαρχεί στον δημόσιο διάλογο σχετικά με το αν τα οικονομικά αποτελέσματα από τη χρήση τεχνολογιών ΙοΤ είναι σημαντικότερα για τη βιομηχανία ή τον τελικό καταναλωτή. Παρότι το ενδιαφέρον και οι ευκαιρίες που προσφέρουν οι τεχνολογίες ΙοΤ είναι αδιαμφισβήτητες, για να μπορέσουμε επιχειρηματικά να αξιοποιήσουμε όλες τις δυνατότητές του πρέπει να επιλέξουμε τη βιομηχανική συνέργεια και να θεωρήσουμε το ΙοΤ ως πλατφόρμα παρά ως σύστημα αυτόνομο που μπορεί να παράγει πλούτο. Κατά τη γνώμη του κυρίου Maroto, οι τεχνολογίες IoT μπορούν να προσφέρουν μια καλύτερη ζωή στους πολίτες, αλλά δεν μπορούν να τους κάνουν όλους εκατομμυριούχους!

Το ΙοΤ συνιστά μια μοναδική ευκαιρία για να πετύχει η Ελλάδα ένα μεγάλο τεχνολογικό άλμα, επεσήμανε ο Hans Mulders, Digitization Architect, PA Consulting Group, καθώς πλέον έχουμε ορατά οικονομικά αποτελέσματα από την τεχνολογική ανατροπή των τελευταίων ετών και το ΙοΤ αποδεδειγμένα μπορεί να δημιουργήσει νέες πηγές εσόδων. Ο κύριος Mulders αναφέρθηκε εκτενώς στη μετάβαση προς το Servitization, δηλαδή τη διαδικασία ανάπτυξης δεξιοτήτων εκ μέρους των επιχειρήσεων για να συνοδεύσουν τα προϊόντα τους με υπηρεσίες και λύσεις ως ένα σύνολο και εξήγησε πώς το ΙοΤ διευκολύνει αυτή τη διαδικασία. Αναφέρθηκε επίσης στα μοντέλα και τις λύσεις που αναπτύσσει η εταιρεία του PA Consulting Group.

Πάνελ:

Συντονιστής: Γιάννης Ριζόπουλος, Δημοσιογράφος / host TTC

Ο δρ Άγγγελος Αμδίτης, διευθυντής Έρευνας στο Ερευνητικό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο Συστημάτων Επικοινωνιών και Υπολογιστών (ΕΠΙΣΕΥ) του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, άρχισε την τοποθέτησή του δίνοντας ένα πλαίσιο προβλέψεων χρήσης και επενδύσεων σε τεχνολογίες ΙοΤ, με τη μερίδα του λέοντος να παίρνουν οι τομείς των αυτοκινήτων, η ιατρική απομακρυσμένη παρακολούθηση, η ασφάλεια κτιρίων, οι ασφαλιστικές υπηρεσίες, η διαχείριση της κυκλοφορίας, η κίνηση ηλεκτροκινούμενων οχημάτων κ.ά. Ο δρ Αμδίτης επεσήμανε ότι η εμπορική αξία του ΙοΤ δεν αφορά μόνο τον αριθμό των διασυνδεδεμένων συσκευών, αλλά η πραγματική ευκαιρία βρίσκεται στη βελτίωση των εμπορικών/επενδυτικών αξιών μέσω νέων μοντέλων επενδύσεων (π.χ. διασύνδεση αντικειμένων για επιτήρηση, συσχέτιση δεδομένων ετερογενών ΙοΤ συστημάτων), χαμηλότερου κόστους παραγωγής, βελτίωσης εμπειρίας του χρήστη και καλύτερης επίβλεψης με αποτέλεσμα τη βελτίωση αποτελεσμάτων σε όλους τους τομείς. Και φυσικά, για πραγματικά ουσιαστικά αποτελέσματα είναι αναγακία η σύγκλιση της έρευνας με την εμπορική παραγωγή. Για το μέλλον προοιωνίζεται πραγματική σύγκλιση ΙοΤ οικοσυστημάτων και αποτελεί επιταγή η έμφαση στην κυβερνοασφάλεια και η ανάγκη θέσπισης πλαισίου για την ασφάλεια και τη διαχείριση προσωπικών δεδομένων, συνόψισε στην εισαγωγική του τοποθέτηση ο δρ Αμδίτης.

Ο Dr. Karsten Koenigstein, Managing Director, Smartly Solutions, former responsible for Sales and Business Development, Bosch Software Innovations for all solutions from Connected Vehicle, Connected Energy, Smart Manufacturing and Smart Home, στη δεύτερη τοποθέτησή του συνολικά κατά τη διάρκεια του συνεδρίου αναφέρθηκε στο «καταναλωτικό» IoT, το οποίο θεωρεί ότι εμπεριέχει ίσως τις σημαντικότερες προκλήσεις. Δεν παρέλειψε όμως να αναφερθεί στο μείζον θέμα της ασφάλειας, στη διάρρηξη της οποίας συντελεί ο χρήστης καθαυτός με τη χρήση των κοινωνικών μέσων.

Ο Δημήτρης Λεονάρδος, διευθύνων σύμβουλος της Wubby, εξέτασε το θέμα των ΙοΤ τεχνολογιών από την εμπειρία του προγραμματιστή και του σχεδιαστή λύσεων αλλά και του τελικού καταναλωτή, βασισμένος στην εξαετή ενασχόληση της εταιρείας του με το ΙοΤ και την επαφή με τους πελάτες που χρησιμοποιούν λύσεις ΙοΤ. Η εμπειρία του χρήστη επηρεάζεται όχι μόνον από τους περιορισμούς που θέτουν οι λύσεις ΙοΤ καθαυτές, αλλά και από τις προσδοκίες τους από τη χρήση των διασυνδεδεμένων συσκευών τους. Ο κύριος Λεονάρδος εστίασε στο θέμα της συμβατότητας των διάφορων εφαρμογών με τις συσκευές σε βάθος χρόνου, αλλά και στο θέμα των συνεχών updates που απαιτούνται στις εφαρμογές. Κλείνοντας την παρουσίασή του πρότεινε οι κατασκευαστές να ακολουθούν 4 βασικούς κανόνες για να μεγιστοποιηθεί η εμπειρία του καταναλωτή: Να κατασκευάζουν κάτι που να δουλεύει πραγματικά, να κατασκευάζουν κάτι που να δουλεύει χρησιμοποιώντας με τον πλέον «έξυπνο» δυνατό τρόπο τους περιορισμένους πόρους, να κατασκευάζουν ασφαλείς συσκευές και να τους δίνουν τη δυνατότητα να επεκταθούν συνδυαζόμενες με άλλες συσκευές και άλλες εφαρμογές.

Ο Σέργιος Σούρσος, Master R&D Engineer, Intracom SA Telecom Solutions, Coordinator of H2020 project symbIoTe, εστίασε στην ανάγκη διαλειτουργικότητας των συστημάτων ΙοΤ. Σήμερα υπάρχει πληθώρα εφαρμογών ΙοΤ που δεν συνεργάζονται, με αποτέλεσμα ο τελικός χρήστης να χρειάζεται πληθώρα λογισμικού και εξοπλισμού και να αισθάνεται «εγκλωβισμένος» στις προϊοντικές επιλογές του. Για να ξεπεραστούν αυτά τα προβλήματα, οι εταιρείες παραγωγής και παροχής λύσεων ΙοΤ πρέπει να επιλέξουν συνεργατικές στρατηγικές, που προσθέτουν αξία στις λύσεις που προσφέρουν στον τελικό καταναλωτή. Αναφέρθηκε επίσης στο symbIoTe Project στο οποίο συμμετέχουν 14 εταίροι (ερευνητικά ινστιτούτα, ΜΜΕ, μεγάλες επιχειρήσεις, πανεπιστήμια), προσφέρει λύσεις ανοιχτού κώδικα και διαθέτει ευρεία εμπειρία στην υλοποίηση λύσεων.

Συζήτηση Πάνελ

VIDEO


Συντονισμός: Γιάννης Ριζόπουλος, Δημοσιογράφος / host TTC


Δρ Άγγελος Αμδίτης, διευθυντής Έρευνας, Ερευνητικό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο Συστημάτων,  Επικοινωνιών και Υπολογιστών (ΕΠΙΣΕΥ), Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο

Dr. Karsten Koenigstein, Managing Director, Smartly Solutions, former responsible for Sales and Business Development, Bosch Software Innovations for all solutions from Connected Vehicle, Connected Energy, Smart Manufacturing and Smart Home

Δημήτρης Λεονάρδος, διευθύνων σύμβουλος, Wubby

Σέργιος Σούρσος, Master R&D Engineer, Intracom SA Telecom Solutions, Coordinator of H2020 project symbIoTe

2η Ενότητα:

Infrastructure & data at scale
Ποια είναι σε επίπεδο υποδομών τα αναγκαία τεχνολογικά συστατικά σε software και hardware για την υλοποίηση λύσεων IoT. Πόσο ασφαλή είναι τα δεδομένα μίας επιχείρησης, ειδικά όταν έχουν τόσο μεγάλο όγκο.

Ο Κωνσταντίνος Σκοπελίτης, Senior Wireless Solution Sales Manager, Huawei Greece & Cyprus, αναφέρθηκε στο όραμα της Huawei, της εταιρείας-παγκόσμιου παρόχου τηλεπικοινωνιών, για έναν διασυνδεδεμένο κόσμο μέχρι το 2020 με τη βοήθεια των εφαρμογών ΙοΤ και τη χρήση καινοτομίας με λύσεις E2E ΙοΤ. Οι λύσεις της Huawei μπορούν να λειτουργήσουν ως «αυτοκινητόδρομος» για τη διαλειτουργικότητα συσκευών και εφαρμογών. Επίσης, η εταιρεία δηλώνει έτοιμη να φέρει το ΙοΤ στην Ελλάδα, μπορεί να υποστηρίξει το ΝΒ-ΙοΤ από τον επόμενο χρόνο και διαθέτει πολλούς και αξιόπιστους εταίρους (165 για έξυπνα σπίτια, 119 για έξυπνα αυτοκίνητα, 24 για Agile IoT, 94 για ΝΒ-ΙοΤ).

Ο Μιχάλης Σκαλιώτης, Head of Task Force - Big Data at EUROSTAT της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, έδωσε την εικόνα της αξιοποίησης των μαζικών δεδομένων από το ευρωπαϊκό στατιστικό σύστημα όσον αφορά τα μαζικά δεδομένα, ενώ επίσης σχολίασε την ανάγκη δημιουργίας των smart statistics ιδιαίτερα ενόψει του επερχόμενου ΙοΤ. Στην εποχή των μαζικών δεδομένων και του ΙοΤ ο κόσμος βαδίζει προς τον δρόμο της αλγοριθμικής λήψης αποφάσεων και ανεβαίνει ψηλά στην ατζέντα των πολιτικών το evidence based policy making. Ο κύριος Σκαλιώτης αναφέρθηκε επίσης στο σχέδιο δράσης για τα μαζικά δεδομένα στο ευρωπαϊκό στατιστικό σύστημα, καθώς και στις επιτροπές σε Ε.Ε. και ΗΠΑ που ασχολούνται με τις τεχνολογίες IoT και με την επίδρασή τους στον άνθρωπο.

Ο Κώστας Δαβαράκης, IoT Expert της SingularLogic, σημείωσε στην έναρξη της τοποθέτησής του ότι βασική πρόκληση που έχει μπροστά του το ΙοΤ είναι να μετατρέψει την καινοτομία από μετέωρο σε πρακτικό βήμα και να αποτελέσει μέρος της οικονομικής ζωής. Το πλαίσιο της εισήγησής του βασίστηκε στα βασικά ερωτήματα: Ποια είναι σε επίπεδο υποδομών τα αναγκαία τεχνολογικά συστατικά σε software και hardware για την υλοποίηση λύσεων IoT και πόσο ασφαλή είναι τα δεδομένα μιας επιχείρησης, ειδικά όταν έχουν μεγάλο όγκο. Ανέλυσε την προοπτική που φέρνουν οι IoT τεχνολογίες στα cloud δίκτυα, στις πλατφόρμες analytics και στο λογισμικό για παρόχους υπηρεσιών, σημειώνοντας ότι για την Ελλάδα το «ποτήρι του IoT» είναι μισογεμάτο «και ήδη έχουμε αρχίσει να πίνουμε από αυτό».

Ο Joost Volker, Director of Sales & Business Development ΙοΤ, Oracle EMEA, αναφέρθηκε στις τεχνολογίες ελέγχου και διαχείρισης ενέργειας που αναπτύσσει η Oracle, σε επίπεδο σπιτιού, οικοδομικού τετραγώνου, περιοχής, πόλης, νομού, αλλά και χώρας. Πρόσθεσε ότι οι εφαρμογές είναι πάρα πολλές και τόνισε ότι η Oracle εστιάζει ιδιαίτερα στην ασφάλεια, όπως θα πρέπει να κάνουν οι χρήστες και οι πάροχοι των εν λόγω τεχνολογιών.

Πάνελ

Συντονιστής: Γιώργος Ζαφόλιας, Διευθυντής Ψηφιακών Μέσων, Η ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ

Η Ντόρα Βαρβαρίγου, Καθηγήτρια στον Τομέα Επικοινωνιών, Ηλεκτρονικής & Συστημάτων Πληροφορικής του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, εστίασε στις εφαρμογές που έχει η αξιοποίηση των big data στην καθημερινότητα του πολίτη και στη λειτουργία των επιχειρήσεων του ιδιωτικού και δημόσιου τομέα. Η μεγάλη αστικοποίηση δίνει αφενός τη δυνατότητα για ανάπτυξη και αφετέρου εγκυμονεί κινδύνους ασφάλειας -χαρακτηριστικά στοιχεία των σύγχρονων πόλεων. Στόχος μιας επιτυχημένης αστικοποίησης είναι οι έξυπνες πόλεις που θα μπορούν να «σκέπτονται» και να «αντιδρούν» γρήγορα και αποτελεσματικά είτε για καλό είτε για κακό σκοπό.

Ο Κώστας Περήφανος, Data Scientist, Senior Manager, Royal Mail, επικεντρώθηκε στις εξελίξεις που φέρνουν οι IoT τεχνολογίες, σημειώνοντας ότι για πρώτη φορά δίνεται η δυνατότητα για δημιουργία μηχανών που όχι μόνο θα μπορούν να δημιουργούν νέες μηχανές, αλλά και να «μαθαίνουν», όπως επίσης και να χειρίζονται τη μάθηση αυτή με έναν «μηχανικό» τρόπο «σκέψης». Ο κύριος Περήφανος τόνισε ότι αυτή η «μηχανική σκέψη» είναι ο «προθάλαμος» για την πραγματική «ηλεκτρονική ευφυΐα».

Συζήτηση Πάνελ

VIDEO


Συντονισμός: Γιώργος Ζαφόλιας, Διευθυντής Ψηφιακών Μέσων, Η ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ


Ντόρα Βαρβαρίγου, Καθηγήτρια, Τομέας Επικοινωνιών, Ηλεκτρονικής & Συστημάτων Πληροφορικής, Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο

Joost Volker, Director of Sales & Business Development, IOT, Oracle EMEA

Κώστας Περήφανος, Data Scientist, Senior Manager, Royal Mail

Μιχάλης Σκαλιώτης, Head of Task Force - Big Data at EUROSTAT, European Commission

3η Ενότητα:

Greek IoT startup scene
Η θέση και ο ρόλος των νεοφυών επιχειρήσεων (startups). Δυνατότητες χρηματοδότησης. Δραστηριοποίηση σε νέες αγορές του εξωτερικού.

Πάνελ

Συντονιστής: Βασίλης Τραπεζάνογλου, Σύμβουλος Ψηφιακής Καινοτομίας, πρόεδρος & CEO, DISC ΑΕ

Οι δράσεις στήριξης της καινοτομίας και της νέας επιχειρηματικότητας της Εθνικής Τράπεζας ήταν το θέμα της εισήγησης του Γιώργου Καμέτα από τη Διεύθυνση Ανάπτυξης Πελατών και επικεφαλής του τομέα Business Banking της Εθνικής Τράπεζας. Συγκεκριμένα, αναφέρθηκε σε δύο προγράμματα: 1) Το πρόγραμμα ολιστικής προσέγγισης Business Seeds της Τράπεζας, ένα μεθοδικά χτισμένο σε βάθος επταετίας πρόγραμμα, που εστιάζει στις συνεργασίες, δημιουργώντας προστιθέμενη αξία μέσω της έξυπνης χρηματοδότησης, με αποτέλεσμα να καταστεί πόλος συσπείρωσης του οικοσυστήματος και στόχο την προώθηση της επιχειρηματικότητας και των startups και 2) το crowdfunding για ΕΚΕ, δανειοδότηση και κεφαλαιοδότηση Act4Greece που σύντομα θα φέρει τα πρώτα αποτελέσματα.

Ο Αλέκος Μανιατόπουλος, CEO της Yodiwo, αφιέρωσε την εισήγησή του στα θέματα στα οποία θα μπορούσαν να εκμεταλλευτούν οι ελληνικές νεοφυείς εταιρείες ΙοΤ για να αναπτυχθούν και να ανταγωνιστούν με επιτυχία ακόμη και στον διεθνή στίβο. Σύμφωνα με τον κύριο Μανιατόπουλο, τα σημαντικότερα είναι τα εξής: α) Η αξία του ΙοΤ στο Β2Β θα είναι δύο φορές υψηλότερη από ό,τι στο Β2C, β) το μεγαλύτερο ποσοστό των δεδομένων που παράγονται από τους αισθητήρες μένει αναξιοποίητο, καθώς σήμερα λιγότερο από το 1% αυτών χρησιμοποιούνται για άλλους σκοπούς εκτός από alarming και monitoring, γ) παρότι όλοι μιλούν για τη μεγάλη αξία που θα φέρει το ΙοΤ στις ανεπτυγμένες οικονομίες, δεν πρέπει να παραβλέπεται το γεγονός ότι θα υπάρξει μια εξίσου σημαντική αξία για το ΙοΤ και για τις λιγότερο ανεπτυγμένες οικονομίες. Έχοντας υπόψη αυτά τα τρία δεδομένα, οι ελληνικές εταιρείες θα μπορούσαν να χαράξουν μια στρατηγική βασισμένη στους εξής πυλώνες: α) Δράση πρώτα σε τοπικό επίπεδο καθώς η Ελλάδα είναι ένα πολύ καλό πλαίσιο για τη δοκιμή των προϊόντων τους, β) να έχουν πάντα υπόψη τους ότι ζητούμενα από τις εταιρείες στις οποίες θα προωθήσουν τα προϊόντα τους είναι η μείωση του κόστους παραγωγής, η ποιότητα της παραγωγής, η ασφάλεια στο εργασιακό περιβάλλον, γ) να βεβαιωθούν ότι οι μέθοδοι λειτουργίας που ακολουθούν έχουν θετικά αποτελέσματα στις εταιρείες που απευθύνονται, δ) να απευθύνονται στα κατάλληλα άτομα στις εταιρείες που προωθούν τα προϊόντα τους και τέλος ε) είναι απαραίτητη η συνεργασία μεταξύ μεγάλων και μικρών εταιρειών για να προωθηθούν αποτελεσματικά οι IoT τεχνολογίες.

Με μια αισιόδοξη είδηση άρχισε την τοποθέτησή του ο Σωτήρης Μπαντάς, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Centaur Analytics Inc, αναφερόμενος στη σημαντική επένδυση, ύψους 1,3 εκατ. δολαρίων, που πέτυχε η εταιρεία του από funds προερχόμενα από το Ισραήλ και αμερικανικά investor angels. Μέσω αυτής της ανακοίνωσης θέλησε να δείξει πώς και γιατί τα funds επενδύουν σε μια ελληνική νεοφυή εταιρεία και τι περιμένουν από αυτή την επένδυση, τα οποία συνοψίζονται στα εξής: η εταιρεία πρέπει να σημειώσει ταχεία τεχνολογική εξέλιξη που θα ανοίξει νέους δρόμους και θα ανακαλύψει νέες αγορές, η εταιρεία πρέπει να μετεξελιχθεί σε τεχνολογικό enabler για να ξεκλειδώσει αξία εκεί που ακόμη «κοιμάται», με στόχο την παραγωγή εσόδων, η εταιρεία πρέπει και οφείλει να εκτοπίσει μεγάλες εταιρείες σε παραδοσιακούς τομείς της αγοράς και να πάρει μερίδιο της αγοράς τους. Άρα, κάθε τέτοια νεοφυής εταιρεία πρέπει να βρει και να επιλύσει ένα πρόβλημα για να ικανοποιήσει τις προσδοκίες των επενδυτών της. Στη συνέχεια ο κύριος Μπαντάς παρουσίασε τη λύση που έδωσε η εταιρεία του στο πρόβλημα της μείωσης της χαμένης αξίας των αγροτικών προϊόντων που επέρχεται στη διαδρομή από το χωράφι προς το ράφι ή το τραπέζι του καταναλωτή.

Η Ρούλα Μπαχταλιά, Programme Manager egg - enter•grow•go, αναφέρθηκε στη δραστηριότητα της «θερμοκοιτίδας startups» EGG που υποστηρίζει η Eurobank και σημείωσε τις επιτυχημένες επιχειρηματικές πορείες πολλών startups που ξεκίνησαν μέσα από το EGG. Το πρόγραμμα ξεκίνησε το 2013 και σήμερα έχει ολοκληρώσει την υποστήριξη σε 72 επιχειρηματικές ομάδες, ενώ το 2016 «τρέχει» ακόμη 31 ομάδες που προσπαθούν να κάνουν την ιδέα τους πράξη. 25 επιχειρήσεις έχουν ήδη χρηματοδοτηθεί είτε από την τράπεζα είτε από ιδιώτες-χρηματοδότες. Υπάρχει μεγάλο δίκτυο mentors που βοηθά αυτές τις επιχειρήσεις, τους παρέχεται εκπαίδευση αλλά και δυνατότητα συνεργασιών μέσω της συμβίωσης σε κοινό χώρο εργασίας. Απευθύνεται σε όλους τους κλάδους της οικονομίας, αλλά ιδιαιτέρως οι επιχειρήσεις στον χώρο του ΙοΤ επωφελούνται από το πρόγραμμα ή αποζητούν την υποστήριξη του προγράμματος, γιατί μέσω αυτού ξεπερνούν τη δυσκολία που έχουν να μετατρέψουν την ιδέα σε επιχειρηματική δράση (branding, μάρκετινγκ). Η κυρία Μπαχταλιά τόνισε τη σημασία των θερμοκοιτίδων (στην Ελλάδα υπάρχουν κι άλλες τέτοιες πρωτοβουλίες εκτός του egg) και πόσο αυτές συμβάλλουν στην ανάδειξη της επιχειρηματικότητας.

Ο Μανώλης Νικηφοράκης, CEO της Ex Machina, αναφέρθηκε στις εφαρμογές weather analytics που αναπτύσσει η εταιρεία του, καθώς και στη συνεργασία τους με την Επιχείρηση Αέριο Αττικής, τον ΑΔΜΗΕ, την IBM και τον διεθνή αερολιμένα «Ελευθέριος Βενιζέλος». Δήλωσε, τέλος, ότι η εταιρεία του έχει πλέον την εμπειρία και την τεχνογνωσία να περάσει και σε άλλου είδους συγγενείς εφαρμογές για έξυπνες πόλεις, καθώς θεωρεί ότι η ουσία του ΙοΤ είναι η δυνατότητά του να αξιοποιεί συνδυαστικά εφαρμογές από διαφορετικούς τομείς εφαρμογής. Κλείνοντας την τοποθέτησή του ο κύριος Νικηφοράκης υπερθεμάτισε της σημαντικότητας της ύπαρξης των νεοφυών εταιρειών που είναι οι μόνες που μπορούν να ταράξουν τα λιμνάζοντα νερά του οικοσυστήματος. Άλλωστε, σύμφωνα με τον Gardner, μέχρι το 2018 περίπου το 50% των λύσεων ΙοΤ θα προτείνονται από νεοφυείς εταιρείες.

Ο Αναστάσιος Οικονομίδης, Chief Technology Officer της ASN, μίλησε για τη δραστηριοποίηση της εταιρείας του με υπηρεσίες IoT στον τομέα του εμφιαλωμένου οίνου με στόχο τη διαφύλαξη της ποιότητάς του, καθώς είχε παρατηρηθεί ότι κάτω από την ίδια ετικέτα η γεύση του εμφιαλωμένου οίνου διαφοροποιείτο λόγω μη σωστών συνθηκών αποθήκευσης και μεταφοράς στους χώρους πώλησης.

Συζήτηση Πάνελ

VIDEO


Συντονισμός: Βασίλης Τραπεζάνογλου, σύμβουλος Ψηφιακής Καινοτομίας, Πρόεδρος & CEO, DISC ΑΕ


Γιώργος Καμέτας, Διεύθυνση Ανάπτυξης Πελατών, επικεφαλής Τομέα Business Banking, Εθνική Τράπεζα

Αλέκος Μανιατόπουλος, CEO, Yodiwo

Σωτήρης Μπαντάς, President & CEO, Centaur Analytics Inc.

Ρούλα Μπαχταλιά, Programme Manager egg - enter•grow•go

Μανώλης Νικηφοράκης, CEO, Ex Machina

Αναστάσιος Οικονομίδης, Chief Technology Officer, ASN